Mateusz Ryczek

kompozytor, pianista

20 April 2012 – Infrasymphony – Musica Polonica Nova / 20 kwietnia 2012 – Infrasymfonia – Musica Polonica Nova

MUSICA POLONICA NOVA

20 April 2012

Friday, 19.00

Concert Hall of Wroclaw Philharmony

Symphonic Concert

 

Program:

Mateusz Ryczek –Infrasymphony

Krzysztof Penderecki – Symphony No.1

- – - intermission – - -

Sławomir Kupczak – Hummingbirds for orchestra

Witold Lutosławski – 3rd Symphony

 

Jacek Kaspszyk – conductor

Symphonic Orchestra of Philharmony In Wrocław

P r o g r a m n o t e:
Infrasymphony for a hundred-person orchestra. I used in this piece a lot different techniques, but the most importatnt and new idea is the instrumental synthesis of infrasounds. I used selected primes numbers of high natural overtones, and rhythmical translation low frequencies.

Details

MUSICA POLONICA NOVA

20 kwietnia 2012

Piątek godz. 19.00

Sala koncertowa Filharmonii Wrocławskiej

Koncert symfoniczny

 

Program:

Mateusz Ryczek – Infrasymfonia

Krzysztof Penderecki – I Symfonia

- – - przerwa – - -

Sławomir Kupczak – Kolibry na orkiestrę

Witold Lutosławski – 3 Symfonia

 

Jacek Kaspszyk – dyrygent

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej

N o t a p r o g r a m o w a
Słowo infrasymfonia składa się z dwóch członów – infra oraz symfonii. Pierwszy człon wyrazu bierze się ze słowa infradźwięk. Jest to zasygnalizowanie doniosłego znaczenia infradźwięków dla całego utworu. Wyraz symfonia funkcjonuje w tytule symbolicznie, nie jako utwór o tradycyjnej budowie uświęconej przez dzieła klasyków, tylko w przenośni. W połączeniu z pierwszym członem tytułu nabiera znaczenia w rodzaju symfonia infradźwięków, wielość infradźwięków.

Wykorzystanie infradźwięków stało się możliwe dzięki specjalnej syntezie instrumentalnej opartej o koncepcję wysokich harmonicznych będących w relatywnie pierwszych (niepodzielnych) stosunkach. Cały utwór wyrasta z jednego korzenia matematycznego, swoistego kręgosłupa, który jest rodzajem czasowego fraktala, który staje się podstawą formy, rytmu, a ostatecznie – wysokością. Wszystkie te elementy leżą na wspólnej osi i płynnie w siebie przechodzą.

Jednak nie czynnik technologiczny jest w tym utworze najważniejszy. Wszystkie algorytmy, ciągi liczbowe i aproksymacje wysokościowe służą estetyce i odkrywaniu osobliwego piękna muzyki.

Szczegóły

Comments | Komentarze


Brak komentarzy | No comments yet

Skomentuj | Leave a reply
Comment Form