Mateusz Ryczek

kompozytor

16 May 2009 – Musica Electronica Nova / 16 maja 2009 – Musica Electronica Nova

12:00

Botanical Garden of Wroclaw University

Wrocław, Poland

David Berezan – Unheard Voices, Ancient Spaces

Mateusz Ryczek – Neptune for alto flute and computers

Indonesian and European soundscapes

 

Elżbieta Woleńska: flet, Mateusz Ryczek: komputery

 

Neptune is a work for alto flute and computer. Flute player should stand in the middle of auditorium. Electronic sound circles around the audience with directly spaced speakers. This topofonic aspect is very important. The planet Neptune has 13 discovered moons. In the electronic part there are 13 layers corresponding with these moons. Each of the layers have individual cycles of dynamic, speed of trajectory, rhythm and timbre. The sounds circulate starting slowly. The reason for that is adding to the original pattern half of the bar. It fastens because of adding in the next phases the 3rd, 4th ,5th, In 6th and 7th part or bar. In the climax rhythm synchronizes with flute part. Than the music material is gradually destroyed, because of the rhythm acceleration. It is caused by reversing the idea – substracting beats from the bar instead of adding.

Program of festival Musica Electronica Nova

Review in Asymmetry Music Magazine [eng]

12:00

Ogród Botaniczny Uniwersytetu Wrocławskiego

Wrocław

David Berezan – Unheard Voices, Ancient Spaces

Mateusz Ryczek – Neptun na flet altowy i komputery

Indonezyjskie i europejskie pejzaże dźwiękowe

 

Elżbieta Woleńska: flet, Mateusz Ryczek: komputery

 

Ideą utworu jest krążenie na wielu poziomach. Planeta Neptun ma 13 odkrytych księżyców (Tryton, Najada, Talassa, Despoina, Galatea, Larissa, Proteusz, Nereida, Halimede, Sao, Laomedea, Psamathe oraz Neso). Każdy z tych satelitów ma swoje odbicie w utworze, posiada swój własny program napisany w środowisku Max/MSP. Każdy księżyc krąży w kwadrofonicznej przestrzeni z sobie tylko właściwą prędkością. Jego dynamika, glissanda oraz rytm zataczają niezależne, indywidualne kręgi. Nie są to bynajmniej liczby wzięte wprost z danych astronomicznych, lecz stosunki matematyczne, odpowiadające estetycznym preferencjom kompozytora. Księżyce pojawiają się i zanikają podczas dziania się utworu, dążąc do apogeum w końcowej fazie kompozycji. Flet altowy, który jest w tym utworze symbolem Neptuna, umieszczony jest w pośrodku kwadrofonicznej przestrzeni. Krążenie jest determinantą również jego partii. Odbywa się ono w warstwie wysokościowej, rytmicznej, dynamicznej, a przede wszystkim formalnej, gdzie podziały czasowe wyższego rzędu powracają, mają swoje odbicie na niższych poziomach podziału, tworząc fraktalny całokształt formalny, w myśl zasady samopodobieństwa i zawierania w najmniejszych cząstkach idei całości. Partia live electronics jest realizowana przy użyciu dwóch komputerów, które są skomunikowane przy pomocy protokołu sieciowego. Sterowanie odbywa się na jednym komputerze z poziomu nadrzędnego programu Max/MSP. Utwór został zrealizowany w SKK we Wrocławiu a zadedykowany jest Elżbiecie Woleńskiej.

Program festiwalu Musica Electronica Nova

Recenzja Asymmetry Music Magazine [eng]

Comments | Komentarze


Brak komentarzy | No comments yet

Skomentuj | Leave a reply
Comment Form